فیلمبرداری مهمترین مرحله تولید فیلم است. این مرحله به ویژه با مهمترین ابزار و وسایل فیلمسازی، یعنی دوربین و متعلقات آن، انواع نورافکنها و غیره سرو کار دارد. در این مرحله علاوه بر فیلمبرداری، نورپردازی، کارگردانی، صدابرداری، بازیگری و برخی جلوههای ویژه، نیز همزمان انجام میشوند. پیش از اینکه وارد این مرحله شویم باید صحنه کاملاً آماده باشد و بازیگران نیز برای ایفای نقش حاضر باشند.
در سالهای آغازین تاریخ سینما، دوربین فیلمبرداری، فقط وسیلهای بود که رؤیای بشر، یعنی دیدن تصاویر واقعی بر پرده را محقق ساخته بود. با دوربین میشد هر آنچه را میتوان با چشم دید، ضبط کرد و بعد بر پرده مشاهده کرد، بهطوریکه انگار این تصاویر بر پرده جان گرفتهاند و همین برای تماشاگر آن زمان کافی بود. دوربین را در فاصلهای مشخص از سوژه، بدون حرکت یا چرخشی قرار میدادند و هر آنچه از دریچه دوربین قابل رویت بود، بر روی فیلم ضبط میکردند و سپس همانها را بر پرده، مقابل دید تماشاگران، قرار میدادند. اما امروزه دیگر این گونه نیست. با تکنیکها، حرکت دوربینها و تمهیداتی که از طریق عدسی دوربین، فیلتر، انواع نورپردازی و … اعمال میشود، تصاویر و صحنهها دیگر آن چیزی نیستند که در مقابل دریچه دوربین قرار دارد، این تکنیکها دنیای فیلمسازی را دگرگون کردهاند و فیلمبرداری به چنان پیشرفت و ظرافتی دست یافتهاست که باید به حق آن را هنر عصر تکنولوژی یا به تعبیری هنر تکنولوژیک نامید.
فیلمبرداری تاریخش را با فیلمهای سیاه و سفید آغاز کرد. اما با وجود آنکه تنها دو رنگ وجود داشت، باز هم با تکنیکها و تمهیداتی که از سوی فیلم برداران توانمندی چون استنلی کورتز (Stanley Cortez) و گرگ تولند ابداع شدند، میشد رنگ خاکستری، سایه روشنهای پیچیده و عمق میدانهای عجیب و … ایجاد کرد و با وجود محدودیتی که در رنگ وجود داشت، حس صحنه را به خوبی منتقل کرد. ورود رنگ به سینما نیز آغازگر ابداعات جدید در عرصه فیلمبرداری برای هر چه بهتر شدن تصاویر و تأثیرگذاری آنها بود. همچنین با وجود آنکه سینما یک هنر دو بعدی است، اما تماشاگر به خوبی در آن، عمق، اندازها و فاصلهها را به صورت قابل قبول احساس میکند و همه اینها به مدد شیوههای مختلف فیلمبرداری و پیشرفت هر چه بیشتر در ساخت ابزار فیلمبرداری است.