
روبر دولونه فرانسوی: Robert Delaunay (زاده ۱۲ آوریل ۱۸۸۵ – درگذشته ۲۵ اکتبر ۱۹۴۱) نقاش فرانسوی بود که در سبک اُرفیسم (شبیه به نقاشی انتزاعی و کوبیسم) کار میکرد. دولونه بر اُرفیسم متمرکز بود، حال آن که آثار متاخر او بیشتر انتزاعی بودند، به مانند پل کله. مولفههای آثار او استفاده از رنگهای اشباعشده، و دلبستگی عمیق به تجربه در محتوا و فرم بود.
دولونه حرکتهای هندسی متغیر و نامقید خود را از کوبیسم تحلیلی وام میگیرد تا نقاشیهایش را جاندارتر و نمایشی تر سازد، نقاشیهایی که ویژگی اصلی شان، بیانگری از طریق کاربست پویای رنگهاست. مجموعهٔ برج ایفل او (۱۹۱۰–۱۹۰۹) در عین حال که نمایانگر آن است که نقاش چگونه برای بیان شورشخصی خویش از رنگ و شکل بهره میگیرد، بازنمایی متقاعد کنندهای از نقش مایههای انتخابی وی را عرضه میدارد. برج ایفل در میان درختان، در ورای یک پیش زمینهٔ درختی جای گرفته و با سایه رنگهای روشن اخرایی و آبی به همراه نقش و نگاری از ترکیبهای ابرآسای مدور نمایانده شده است تا بر نقاشی نیز تأکید بگذارد. چندپارگی برج و شاخ وبرگ درختان نه فقط در خدمت نمایندن منظر جابهجا شوندهٔ کوبیسم بلکه در خدمت القای تحرک سریع نیز هست، تا به آنجا که برج و فضای پیرامونش انتقال یافته به بعد فضایی دیگری مینماید. این نقاشیهای کوبیستی دین زیادی به سنت فوویسم دارند. ویژگیهای حالت انگیز و پرتحرک نقاشیهای او مورد توجه اکسپرسیونیستهای آلمانی همچون مارک و ماکه هنگام دیدارشان از کارگاه دولونه، قرار گرفت و انگیزهای شد برای کاندینسکی تا دولونه را برای نمایش آثارش با گروه سوار آبی (۱۹۱۱) دعوت کند.
موزه آییچی در ژاپن، نگارخانه آلبرایت-ناکس در بوفالوی نیویورک، انستیتو هنر شیکاگو، موزه هنر برکلی، موزه هنرهای زیبای بیبائو در اسپانیا، موزه گوگنهایم در نیویورک سیتی، آکادمی هنر هونولولو، موزه هنر بازل در سویس، موزه هنرهای مدرن در نیویورک سیتی، نگارخانه ملی ویکتوریا در استرالیا، نگارخانههای ملی اسکاتلند، نگارخانه هنر جدید در انگلستان، پلازو کاوور در تورینِ ایتالیا، پلازو روسپولی در رم، مجموعه پگی گوگنهایم در ونیز، و موزه هنرهای فیلادلفیا آثار روبر دولونه را به نمایش گذاشتهاند یا در مجموعههای خود نگهداری میکنند.