
پاپ آرت (به انگلیسی: Pop Art) یا هنر همگانی یک جنبش هنری در زمینه هنرهای تجسمی در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی بود که بهطور مستقل در انگلستان و ایالات متحده آمریکا شکل گرفت. پاپ آرت سوژههایش را از فرهنگ همگانی میگرفت، از قوطیهای آبجو و نوشابه تا داستانهای مصور، این جنبش هنری که به عنوان واکنشی در برابر جدیت و رسمیت اکسپرسیونیسم انتزاعی نیز شناخته میشود، نه تنها بر هنرمندان پس از خود تأثیرگذار بود بلکه به طرز گستردهای گرافیک، مد و تبلیغات را نیز متأثر کرد. دستمایههای هنر پاپ جامعهای بود که فراوانی اشیاء مصرفی و تأثیر رسانههای جمعی در آن به سرعت رو به گسترش بود ولی هنرمندان این جنبش پیش از آنکه در پی تقبیح یا تقدیس فرهنگ چنین جامعهای باشند، سعی در استفاده از آن در آثارشان و بازنمایی زندگی روزمره را داشتند.
لارنس الووی منتقد انگلیسی برای اولین بار از واژه پاپ برای توصیف آثار این جنبش استفاده کرد، این عنوان در واقع اصطلاح کوتاه شدهای برای واژه Popular بود و با آن که فقط بخشی از خصوصیات ظاهری آثار هنری این جنبش را در برمیگرفت، در شیوه تلفظ یا نامآوایش به شکل صدای خالی شدن ناگهانی باد (مثل ترکیدن بادکنک) نیز با ماهیت روزمره و تا حدی پیش و پاافتاده سوژههای این آثار ارتباط برقرار میکرد. الووی در نوشتههای خود میکوشد تفاوت بین فرهنگ پاپ به عنوان محصول رسانههای جمعی و پاپ آرت محض که استحاله نمادها و نشانههای فرهنگ مردمی و تبدیل آن به هنر اعلا است را توضیح دهد. در واقع استحاله امر معمول و تبدیل آن به یک اثر هنری روشی بود که هنرمندان این جنبش بارها و بارها برای خلق آثارشان از آن استفاده کردند
با اینکه هنر پاپ را عموماً به عنوان هنری آمریکایی میشناسند در واقع پاپ آرت دو بار متولد شد، بار اول در انگلستان و بار دوم بهطور مستقل در شهر نیویورک، این انگلستان و بهطور مشخص گروه مستقل هنرمندان لندنی بودند که از عبارت Popular Art یا هنر مربوط به توده مردم در اوایل دهه ۱۹۵۰ استفاده کردند. این گروه شامل هنرمندان تجسمی، معماران و منتقدانی نظیر ریچارد همیلتون، ادواردو پائولوتزی، جیمز استرلینگ و لارنس الووی بود که سعی داشتند در ابزار ارتباط جمعی و فناوریهای نوظهور مفاهیم زیباییشناسانه بیابند، یکی از نمودهای مهم این مطالعات پیگیر نمایشگاهی با عنوان فردا چنین است در سال ۱۹۵۶ در لندن بود، پوستری که ریچارد همیلتون برای این نمایشگاه طراحی کرد بعدتر با عنوان واقعاً چه چیزی خانههای امروزی را این چنین متفاوت و جذاب میکند؟به یکی از مهمترین آثار این جنبش تبدیل شد، بهطور کلی پاپ آرت لندنی نسبت به همتای آمریکاییش کمتر تهاجمی بود و بیشتر دیدگاهی رومانتیک و نوستالژیک داشت.
کم و بیش همزمان هنر پاپ در آمریکا مسیری متفاوت را میپیمود، تجربیاتی که در لندن صورت گرفته زمینه ذهنی لازم را برای هنرمندان آمریکایی فراهم کرده بود و آمریکا خود بزرگترین مولد دستمایههای هنر پاپ بود ضمن آنکه هنرمندان آمریکایی سنت پر توان نقاشی توصیفی را از قرن نوزدهم به ارث برده بودند. هنرمندانی جوان در حال دگرگون کردن روشها و شیوههای اکسپرسیونیستهای انتزاعی بودند، سبکی که دو دهه (۱۹۴۰ و ۱۹۵۰) بر دنیای هنر حکومت کرده بود ولی از نظر این هنرمندان بیش از حد روشنفکرانه، ذهنی و بیگانه با واقعیت بود، آنها در پی هنری مادی و زمینی بودند و جلوههای زندگی شهری در آمریکا را منبع پایان ناپذیری از الهام برای آثارشان یافتند